28 januari 2010

First Aid Kit

Först ett erkännande: jag har tittat onormalt mycket på First Aid Kit:s cover på Fleet Foxes Tiger Mountain Peasant Song. Jag tycks inte få nog av detta charmiga, skogsromantiska youtube-klipp. Jag verkar i och för sig inte vara ensam om denna fascination; klippet har i nuläget visats över 1 miljon gånger.
Nu i dagarna får jag i alla fall en anledning att slita mig från youtube då First Aid Kit släpper sin första fullängdsskiva, The Big Black and the Blue. Den melankoliska folkpopen från deras debut-ep Drunken Trees (2008) känns här igen: de enkla - tidvis väl enkla -melodierna, de intrikata harmonierna och framför allt den klockrena stämsången. Systrarna Söderberg fortsätter helt enkelt att vara oförskämt begåvade. Ett smakprov ges här.

Den alfabetiska slumpens ordning gjorde att de hamnade mellan Emily Jane White och Fleet Foxes i mp3-spelaren. Ungefär där hör de hemma.

Inom kort kan de som inte har tillgång till min mp3-spelare låna skivan på biblioteket.

/Anders

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kul, ny bloggare och ny grupp. Kommer att reservera genast!
Signe

Helena sa...

Strålande!

Anonym sa...

First Aid Kits första EP är lysande, så jag är oerhört nyfiken på den nya skivan. Bra tips!
/Mårten

Kim sa...

Inte riktigt min musik... Men mycket trevligt.