21 januari 2010

Somliga linor brister


Somliga linor brister, (Varg Gyllander, Bra böcker 2009, uppläsare - Magnus Roosman)

Jag har förälskat mig i ljudböcker! Vet inte riktigt varför men jag lyssnar mer och mer. Här läser skådespelaren Magnus Roosman och jag tycker om hans röst.
Denna bok är en debut skriven av Varg Gyllander, tänk att heta Varg, det skulle jag vilja heta men det skulle ju inte gå, då måste det bli Varga, nej, fel, fel. Detta är en helt ok bok i gengren kriminalromaner. Vi befinner oss i Stockholm där huvudpersonen Ulf Holtz arbetar som kriminaltekniker på Rikskrim. Det är tidig vårmorgon och huvudstaden sover när Jenny Svensson slutar sitt liv, naken i en fontän mitt i city. Där börjar jakten på en seriemördare! Intressant att läsa en kriminalroman utifrån en teknikers arbetsmiljö. Ulf Holtz uppgift är inte bara att leta fingeravtryck utan det krävs också mycket tankemöda och uppföljning av spår, mycket likt en kriminalpolis uppgifter. Jag ser fram emot nästa bok av Varg!
/Signe

Inga kommentarer: