17 januari 2010

Kulor i hjärtat


Kulor i hjärtat (Cilla Naumann, Alfabeta, 2009)

På samma sätt som ett bokomslag kan locka mig att läsa så finns det bokomslag som håller mig från att läsa en bok. Cilla Naumanns Kulor i hjärtat nominerades till Augustpriset 2009 och har legat på min att-läsa-lista ett bra tag nu. Men, de där läskiga ögonen på omslaget har skrämt mig vidare till andra böcker. Tills nu.

Kulor i hjärtat består av åtta berättelser om 14-åriga Tom Olsen. I berättelserna får vi ta del av korta episoder om avgörande viktiga ögonblick i den unga killens liv. Texterna behandlar olika tillfällen men förenas i en ganska så kallsvettig stämning. Huvudpersonen återberättar historier om tonårig rädsla, osäkerhet, skuld och lycka.

Visst kan man känna igen sig i mycket av den stämning som finns i texten och i känslorna som upplevs av huvudpersonen men jag blir osäker på om det är meningen att man ska förstå om berättaren Tom fortfarande är 14 när han återberättar händelserna eller om det är Tom som vuxen som tittar tillbaka och minns. Språket är nämligen allt annat än 14-årigt, om man säger så. Det är en vuxen penna och en ung själ som möts på sidorna. Inte fel på något sätt, men lite kluvet. En bra bok för unga som befinner sig där nu och för äldre som kan minnas hur det var.
/Helena

Inga kommentarer: