1 februari 2010

Franska tips, del 1.

Igår gav jag mig själv en ny inspirerande och vacker kokbok med franskt tema i present, varpå min fäbless för allt franskt fick sig en nytändning. Som ett led i detta kommer alla mina tips den här veckan att ha en fransk koppling.

Måndag: Fransk film med Kristin Scott Thomas

Kristin Scott Thomas är en riktig favorit, hon är vacker som en dag, sval och elegant och inte minst otroligt talangfull. Och så har hon den goda smaken att vara med i en massa bra fransk film. Här följer två exempel:

Jag har älskat dig så länge (Il y a longtemps que je t'aime) 2008, Regi: Philippe Claudel


I Jag har älskat dig så länge spelar Scott Thomas Juliette, en kvinna som nyligen frigivits efter ett långt fängelsestraff. Hon flyttar hem till sin lillasyster (som spelas av den utmärkta Elsa Zylberstein) och försöker komma tillbaka till ett liv på utsidan, samtidigt som hon kämpar med skuld- och skamkänslor runt det hemska brott hon har begått. De två systrarna får lära känna varandra som vuxna och lillasyster Lèa kämpar tappert med att få sin storasyster att släppa in henne bakom den kalla fasad som Juliette byggt upp under fängelsetiden. En enormt gripande och välspelad film. Trailer finns här.


Berätta inte för någon (Ne le dis à personne) 2006, Regi: Guillaume Canet

Alexandres fru Margot blir brutalt attackerad mitt i natten efter en romantisk simtur och innan Alexandre hinner reagera slås han ner och lämnas åt sitt öde. När han vaknar är Margot död. Eller är hon det? Alexandre får nämligen hemliga mejl som visar på motsatsen. Det här är en riktig nagelbitare där man inte kan lita på någon. Många vändningar och ett spännande slut. Ett måste för thrillerälskaren. Trailer finns här.

Filmerna finns på biblioteket.

Au revoir
/Helena

Inga kommentarer: