15 februari 2010

Bok och Baguette

Bok och Baguette är omdöpt till Bokhörnan. Folkets Hus vill inte sälja baguetter som jag hoppats. Det var tänkt att lunchgäster skulle komma och äta och samtidigt få en stunds högläsning. Klockan 12.15 på måndagar presenterar jag en författare och läser, om tiden räcker, första kapitlet i någon av hans/hennes bok men utan tilltugg. Idag presenterade jag Denice Mina. Jag har följt hennes författarskap sedan hon debuterade 2001 med Död i Garnethill. En trilogi blev det, Död i Garnethill följs av Exil /2002 och Den sista utvägen /2003. Vi befinner oss i Glasgow där också Denice Mina själv bor. I alla sina böcker lyfter hon fram personer som lever i samhällets utkant. Huvudpersonen i den här serien heter Maureen O`Donnell, en ung kvinna som arbetar i biljettluckan på en biograf. Hennes mor är alkoholist, hennes bror knarhandlare, hon blev som lite utsatt för sexuella övergrepp av sin far och nyligen har hon varit inlagd på mentalsjukhus då hennes fars övergrepp kommit ikapp henne mentalt. Hon har under åtta månader haft ett förhållande med en gift man som hon beslutat sig för att lämna. Dagen efter det beslutet och en redig fyllefest på krogen hittar Maureen honom mördad i sitt vardagsrum. Där inleds historien om Maureen och hennes kamp om rätten till sitt eget liv! Denna antihjältinna påminner mig plötsligt om Lisbeth Salander. Denices Minas böcker är minst lika bra som Stieg Larssons, jag rekommenderar dom varmt.
/Signe

Inga kommentarer: