26 november 2010

I adventstider

Det här är Lottakårens julmarknad på det sk Rådhustorget, nuvarande Stadshusplatsen. Året är 1960 och kanske är det skyltsöndag i Nynäshamns centrum. Det är det där typiska vädret som präglar förvintern i kustbandet - lite gråmulet och fuktigt, än har snön inte kommit. Det håller på att skymma och folk är ute på stan för att titta på marknaden och dekorationerna och de första julklapparna börjar så smått att handlas in. Bilden är tagen mot berget, som nu delvis är bortsprängt och där Folkets Hus med vårt bibliotek, konsthall och bildarkiv ligger. På berget kan man se den iskana som vintertid var ett populärt åknöje för barn, trodde jag alltså. Men en äldre dam berättade nyligen att det minnsan både var vuxna och barn som åkte i den när det var vinter! När jag tittar på den stämningsfulla bilden dyker slutorden från Karl-Bertil Jonssons julafton upp i min skalle - "Det var då en välsignad jul", sa Karl-Bertils ömma moder och fick något religiöst i blicken, för den här sagan tilldrog sig på den tiden då julen fortfarande firades till minne av Kristi födelse.


/Emma
Foto okänd i Nynäshamns Lottakårs arkiv, Nynäshamns bildarkiv

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh ja där på torget lärde jag mig åka skridskor, på "tvåmedade" saker som man spände fast på pjäxorna. Det var på 50-talet. Hade också en kompis som bodde i huset bakom. /Åsa