12 juni 2010

En entertainers testamente

I våras lämnades Arne Janssons arkiv in till vårt bildarkiv. Arne Jansson behöver väl ingen närmare presentation för Nynäshamnarna. I mer än ett halvt sekel var han en underhållare av stora mått, drivande inom Nynäshamns Teateramatörer, revyartist, konfrencier, auktionsutropare och mer därtill. Till yrket var han dekoratör. Det var bestämt redan för flera år sedan att arkivet skulle hit, fick jag veta när jag tog över efter Siw förra året. Arne jobbade med att sammanställa alla sina foton, klippböcker och texter mm. Tänkte inte så mycket mer på det, förrän i höstas då jag såg i NP att Arne Jansson hade gått ur tiden. Och under våren lämnades arkivet slutligen in, efter en artikelserie i NP. Men inte hade jag kunnat föreställa mig hur fint arkivet skulle vara! Utanpå de två lådorna som kom hit satt påklistrade, snitsigt textade skyltar med texten: "Till Nynäshamns bildarkiv från Arne Jansson". Allt var perfekt ordnat med handskrivna etiketter, årtal och innehållsförteckningar. Det var nästan med tårar i ögonen jag plockade upp pärmarna och albumen och började bläddra. Sida upp och sida ner med fantastiska bilder och intressanta klipp från tiden som dekoratör med olika skyltfönster, arrangemang på Lions Cityfester, Barnens Dagskorteger som Arne dekorerat. Dessutom mängder av foton och klipp om teater och underhållning i Nynäshamn - inte bara sådant som rörde hans egen verksamhet, utan annat som var på gång i Nynäshamn.
Dessa bilder är tagna från Barnens Dag 1957. Arne Jansson och Inger Glanell från Teateramatörerna spelar Hamlet och Ofeila.

/Emma

Inga kommentarer: