Recension: Jack och den magiska tatueringen

Från WeRock.se

Jack och den magiska tatueringen Författare: Therés Stefansdotter Björk
Utgiven: 2011
Förlag: Kalla kulor

Jack och den magiska tatueringen

Andra boken om Jack, pojken som med sina föräldrar och bästa kompisen Alice delar kärleken till den hårdare musiken, är en fin uppföljare till Jacks rockiga resa. I detta nya kapitel i Terés Stephansdotter Björks hårdrockssaga blir både Jack och Alice magiskt förflyttade till landet Metallien där ännu ett viktigt uppdrag visar sig vänta dem. Upplägget och rytmen är således igenkännbart för den som läst första boken, vilket på intet vis behöver vara något dåligt, en bra historia tål att varieras och inte minst barn brukar ofta gilla hög igenkänningsfaktor.

Höga är också förväntningarna inför denna utgåva att hårdrocksreferenserna återigen ska stå som spön i backen och roa även den vuxne genom ytterligare en dimension i texten. Detta infrias med råge, varje kapitelrubrik är en passande känd låttitel "Paradise City", "Glory to the Brave", "Fear of the Dark" osv och i Metallien möter Alice och Jack storheter som CRUCIFYED BARBARA och Snowy Shaw. Den Snowy Shaw som också får agera bokens riktigt äkta fantasyhjälte, med magiska förmågor, godhet och trofasthet, och dessutom stark nog att emellanåt bära båda barnen på sina axlar.

Humorn i boken är ganska lugnt barnanpassad, men visst drar man även som vuxen på munnen när Jacks mage av våldsam hunger "growlar i dödsmetall-takt" och Snowy Shaw fäller sina mysroliga kommentarer på bredaste göteborgska. Liksom förra boken kan denna rekommenderas som högläsning för barn från ca 5-6 år och för egen läsning upp till kanske 8-9 års ålder. Så har ni något lämpligt barn eller passande hårdrocksälskande förälder i er närhet, är dessa båda böcker ett hett tips inför kommande födelsedagar och eventuella julfiranden.

Ett av citaten som inleder boken är 1700-talspoeten Johann Wolfgang von Goethes "Magi är att tro på dig själv. Om du kan göra det är allt möjligt", och tillsammans med Alice ord i boken att "Magi är ju bara vetenskap vi inte förstår än" sätter det ramarna kring den magiska verklighet som berättelsen utspelar sig i. Ganska realistisk ändå. Och vad som till slut sker med de magiska tatueringar som är nödvändiga för att Metalliens rockers ska hålla sig på topp, och vars upphovsman är den som ska räddas i äventyret - ja det ska inte avslöjas här, men till en viss del överraskar slutet. Och det är alltid trevligt.

Hårdrockssagan om Jack bjuder på mycket nöje för både barn och vuxen, och Stephansdotter Björks kunnande och hängivenhet till genren flödar i denna kärleksförklaring till hårdrocken och till de personligheter som befolkar denna.

Finns boken inne?

/ Amelie