27 maj 2011

Barnens dag

Jag hade ju lovat att visa bilder från Barnens dag. Det finns en hel del bilder från detta evenemang, som enligt källorna hölls första gången 1941. Bakgrunden till varför det började känner jag inte till, men det är det kanske någon annan som vet? Upplägget verkar i alla fall ha varit en kortege med olika utsmyckade vagnar från olika organisationer, grupper och affärer mm som körde fram till en festplats där en massa roligheter ägde rum. I början var det Idrottsparken vid Rumba, senare Nicksta. I Nynäshamns Posten kunde man 1948-06-16 läsa följande(se bilden ovan): Där körde Bragegårdens, alltså daghemmets, två bilar fram med drivor av de sötaste barnungar nedanför slottets tinnar och torn. Hur många timmars arbeten av flitiga föräldrar de dräkterna kostat är omöjligt att räkna ut, men få kan det inte ha varit med tanke på alla välkomponerade kostymerna - prinsessor i sirliga kronor, sotarpojkar i full krigstutrusning, rödklädda pager och kammartärnor i tyll, trädgårdsmästare med vattenkannor, bagare och de nättaste kineser i gula hattar. Nedan är Barnens Dag 1942, bilden är tagen i korsningen Centralgatan-Fredsgatan.
Kungarna av Barnens dag verkar i alla fall Nynäshamns Teateramatörer ha varit. I Arne Janssons fina arkiv finns många bilder på deras korteger, och i flera tidningsklipp är de särskilt omnämnda. Här nedan är deras kortege från 1948, och längre ner från 1947.

Färgbilden är från Kuliaden 1973. Om jag förstått saken rätt ersatte namnet Kuliaden senare Barnens Dag, men det här är det kanske någon annan som minns bättre än jag? Bilden är tagen vid Domusparkeringen. Foto Sven Carlsson.

/Emma

6 kommentarer:

Monika Häägg sa...

Det är något alldeles speciellt med gamla bilder. Människor som är fångade för evigt(?) i ett glädjeögonblick. Förväntansfullt, ger mycket fantasier. hur var det? Hur tänkte de? Vad hände sedan?

Nynäshamns bibliotek sa...

Ja, visst är det!
/Emma

Per Larsén sa...

På 2:a bilden med Teateramatörerna från höger kan jag se min pappa Sture "kocken "Larsén brevid honom "Gerdan" väldigt kul att se.

Per Larsén

Per Larsén sa...

Även på den första ser jag Pappa Sture "kocken Larsén... ser även min farbror Göte Larsén.

Per Larsén

Nynäshamns bibliotek sa...

Hej Per! Kul att du känner igen dem. Bilderna kommer från Arne Janssons arkiv och alla på bilden är namngivna, men jag valde att inte ta med dem för det blev en så lång text. Om du har möjlighet är du välkommen hit och titta på albumen som Arne lämnade in - där finns jättemycket foton av det där glada gänget genom åren. Om du skrollar ner på tidigare inlägg från bildarkivet så har jag skrivit om Arne Janssons arkiv under rubriken "En entertainers testamente".
/Emma

Anonym sa...

Bilden är tagen mittemot huset där HG-bild huserade. Alltså korsningen Centralgatan- Hamngatan/Floravägen