9 mars 2011

Träffad av pilen

Roland Barthes var filosof, fransos och väldigt teoretisk. Den sista bok han skrev heter "Det ljusa rummet - tankar om fotografiet" och handlar just om hur man tittar på foton. Nu var det längesen jag läste den, men i boken myntar han en term som jag ibland tänker på - Punctum (latin: sår eller stick). Ett fotos punctum är denna tillfällighet som träffar mig(men som dessutom sårar mig, plågar mig)...Likt en pil som genomborrar mig skriver Barthes. Enligt honom finns det många foton som inte har något punctum, utan de väcker inte mer än ett allmänt och så att säga artigt intresse. Men mellan varven så blir man träffad av den där pilen - som med just det här fotot som föreställer Nynäshamns första blåsorkester. Bilden är tagen omkring 1900. Vid sidan om orkestern och bakom dem i långa rader har en massa andra folk ställt upp sig, barn kikar fram här och där. Alla är högtidliga och står så stilla, så stilla. Punctum i denna bild är mannen till höger om bastrumman, han som håller i en tuba, har vit skärmmössa och en snygg mustasch. Det är något med hans självmedvetna utstrålning och blick som håller mig kvar.
Foto okänd, Nynäshamns bildarkiv
/Emma
Roland Barthes: Det ljusa rummet - tankar om fotografiet, står på hylla Pna i biblioteket.

Inga kommentarer: