6 maj 2016

Nyinkommet: Från Shakespeare till Batra


Här kommer ett urval av den senaste bokskörden!

Skönlitteratur för vuxna
I år är det 400 år sedan William Shakespeare dog och då vill vi självklart tipsa om Ulf Peter Hallbergs nyöversättningar, samlade i två vackra volymer - Det blodiga parlamentet och Komiska förväxlingar. Väl värda en läsning, både för de som kan sin Shakespeare och för de som är färskingar!

Facklitteratur för vuxna
Rollspel (ni vet, det som vi nördar gör i mörka källare, med tärningar, papper, penna och gärna lite svärdsatrapper) är på uppgång! Från att vara en väldigt perifer och pinsam aktivitet har det nu (äntligen) börjat bli folkligt! Anna-Karin & Daniel Linder Krauklis har i sin Finna dolda ting skrivit en utmärkt historik över svensk rollspelshistoria, med väldigt häftiga illustrationer!

Skönlitteratur för ungdomar
David Levithan kommer nu med uppföljaren till den väldigt läsvärda och märkliga Jag, En, där vi fick följa karaktären En som varje dag bytte kropp. En annan tar vid där den förra slutade, men ur ett annat perspektiv. Spännande, välskriven och tänkvärd!

Skönlitteratur för de minsta!
Boken utan bilder av BJ Novak (i översättning av David Batra) var en bok som jag inte alls trodde skulle funka när jag först fick se den. Men efter att ha läst den för ett gäng 4åringar på en sagostund kan jag bara konstatera - denna är en succé! Barnen vek sig av skratt och har velat att jag ska läsa den igen, varje gång de kommer!


Inga kommentarer: