24 september 2010

Dödgrävaren i Ösmo

Häromdagen var Lou-Lou från Ösmo bibliotek och letade efter Ösmobilder och då hittade hon denna bild. På baksidan står: Kyrkovaktare Sjöström och dödgrävare Hökenström, mars 1911. Man kan se att det fortfarande är snö kvar, tjälen har väl knappast gått ur marken. Vem som ska begravas är inte känt, inte heller varför någon hade anledning att fotografera dessa män. Dödgrävare är ingen yrkestitel som finns kvar idag precis. I National-encyklopedin på nätet står det så här - dödgrävare, förr benämning på en yrkesman som motsvarade nutidens kyrkogårdsarbetare. Dödgrävarens befattning med lik gjorde att han på många håll ansågs behäftad med onda krafter, och social diskriminering var inte ovanlig. Man kan fundera på om dödgrävare Hökenström fick känna av sådana fördomar då i mars 1911.
Foto okänd, Nynäshamns bildarkiv
/Emma

Lästipset nr 2


I dagens Nynäshamns Posten tipsar Amelie Schenström, bibliotekarie i Sorunda och Nynäshamn, om boken Googlekoden, av Andreas Ekström. Så här tycker Amelie:

"Årets spänningsläsning hittills är inte en deckare och inte ett drama. Nej, det är en företagsbiografi som står för denna läsupplevelse, en bok om ett företag vars produkter många av oss använder dagligen och stundligen.

Andreas Ekströms Googlekoden berättar om den världsomspännande koncernens historia och bläckfiskliknande utbredning över internetsfären, om människor som lever, andas och äter Googlekultur, om andra som blivit totalt överkörda av mediejätten. Låt dig roas, oroas och förundras!"
Tack för tipset! Boken finns att låna på biblioteken i Nynäshamn och Sorunda.
P.S. Har du ett eget lästips du vill dela med dig av? Skriv ner 500 tecken om vald bok och mejla in till biblioteket@nynashamn.se så hamnar även ditt tips i tidningen.
/Helena

20 september 2010

Bibliotekskollo för alla mellan 9-13 år!

Här kommer världens bästa erbjudande för alla mellan 9-13 år: kom på Bibliotekskollo!

Helgen den 16-17 oktober bjuder Nynäshamns bibliotek på skrivarworkshop och tecknarworkshop ledda av författaren Magnus Nordin och illustratören Sara Lundberg, improviserad teater kring barnens egna texter med skådespelare från teatern AdLib, tävling och samtal kring en gemensamt läst bok (som man får behålla). Bibliotekskollot är gratis och lunch ingår. Kan det bli mycket bättre än så här? Knappast. Här kan man se infoaffischen i större format.

Man anmäler sig på biblioteket och först till kvarn gäller. Antalet platser är begränsat.

Välkomna!
/Helena och Johanna

17 september 2010

Tråkiga vykort, del 3. Med bilaga.

Här har Lennart Hollstrand fotat det skinande vita Annexsjukhuset någon gång i början av 1970-talet. Sjukhuset symboliserar det nya Nynäshamn, som växte fram efter att man rivit den ursprungliga bebyggelsen från seklets början. På tomten fanns tidigare enstaka villor i samma stil som t ex Stormogården (Valkyrian). Kvinnan på bilden går med bestämda steg framåt på den nyanlagda gångvägen. En doft av rekordår.

Bilaga 1
Saxat ur DN 17/5 1966; Nynäshamns annexsjukhus uppförs på en centralt belägen tomt omedelbart intill Nynäshamns centrum och ca 300 meter från järnvägsstationen. Tomtens nordgräns går bara 50 meter från Centralgatan. I öster och söder begränsas tomten av Mörbyvägen och Fridhemsvägen, den senare enligt stadsplanen utlagd till park. Den nuvarande Alkärrsgatan läggs igen på en sträcka av ca 100 meter.
/Emma

16 september 2010

5 Nynäshamnare ställer ut

På lördag öppnar en utställning med en grupp på 5 nynäshamnare som kallar sig just - Nynäshamns-konstnärerna. Det är Stig Andersson, Karin Dillner, L-O Holmgren, Jan Melin och Sölvi Ström. De har ställt ut tillsammans flera gånger förut, men det är första gången de ställer ut som grupp i konsthallen. Motiven och stilarna skiftar, men finns det något tema så är det hav och kust. Och det är kanske inte så konstigt när man bor i Nynäshamn.

Vernissaget är på lördag 18 september kl 11-13. Utställningen pågår tom 2 oktober.

Ovan Jan Melin - Norviks varv. Nedan syns Stig Anderssons målade stentavlor i förgrunden.
/Emma

13 september 2010

Läskigt för nybörjarläsaren

Kioskdeckarna om detektiven Kalle Skavank och hans kusin Dilsa som, förutom att jobba extra i Kalles pappas kiosk även löser diverse brott, är inne på del åtta nu, senaste delen kommer ut nu i september. Näst senaste fallet, fall nr 7, heter Branden vid Söderbysjön och finns på biblioteket nu. Det här är en ruskig historia om anlagda bränder. Den enda som verkar veta något om bränderna är en mystisk spådam, Märy, som kan förutse var bränderna kommer att äga rum. Tror du på det övernaturliga? Kalle Skavank gör inte det, han anar ugglor i mossen. Vem är ansvarig för bränderna och varför?

Branden vid Söderbysjön är precis som resten av serien lättläst och innehåller illustrationer av Sofia Falkenhem. Ibland blir det faktiskt rejält rysligt, som när ett otäckt ungdomsgäng tar sig in i kiosken och hotar Kalle, som naturligtvis blir riktigt rädd. Detta stoppar honom dock inte och snart är han igång med spaningsarbetet igen.

Branden vid Söderbysjön är skriven av Petrus Dahlin och ges ut på Rabén & Sjögren. Kalle Skavank har en egen webbplats här.

Ännu läskigare blir det i den nya serien trio i trubbel, vars första del heter just Läskigt läge. Författaren till den här nya bokserien är Thomas Halling, som även har skrivit Ihop-serien och böckerna om Agnes (till exempel Finnes:Agnes Önskas:Hund).

I Läskigt läge får vi träffa syskonen Linus, Maja och Oskar som under en härlig sommardag ska åka ut och bada. De får tre uppmaningar av mamma innan de ger sig av: 1. Var försiktiga! 2. Kom hem före klockan fem och 3. Håll er borta från slottet! Syskonen lovar och svär men har en smula svårt att hålla vad de lovar. Väl vid slottet får de uppleva något de aldrig trodde att de skulle vara med om.

Läskigt läge ges ut av Alfabeta och det är faktiskt Sofia Falkenhem som gör teckningarna i den här bokserien också.
Böckerna passar läsare mellan 7-10 år.
/Helena

Var med på bibliotekets kurser!

Är du nybörjare när det kommer till datorer? Vill du veta på vilka sätt du kan ha nytta av Internet i din vardag?

Eller...

Har du viss kunskap vad gäller datorer men vill veta lite mer om så kallade sociala medier (Facebook, bloggar m.m.)?

Vad bra! Nynäshamns bibliotek startar upp två kurser, en för absoluta nybörjare och en för nyfikna på sociala medier. Läs mer här och anmäl dig. Kurserna är gratis. Välkommen!

/Helena och Anders